Élet-Stílus

Gasztrohősnők 2. rész – Falatnyi segítség, életre szóló változás

A legújabb Kardamom-sorozat első epizódjában a Nagy Almába látogattunk, ahol Nancy Easton nagysikerű iskolai wellness birodalmába kalauzoltalak benneteket, most viszont vegyük az irányt a nyugati part felé! Útközben azért álljunk meg egy harapnivalóra Texasban.

Az elmúlt öt évben több száz család változtatott étkezési szokásain a negyvenéves houstoni ingatlanpiaci tanácsadó, Lisa Helfman hatására. A kétgyermekes anyuka fejéből azután pattant ki a Brighter Bites megalapításának ötlete, hogy a családjával csatlakozott egy, a helyi famereket támogató programhoz (Community Supported Agriculture (CSA), azaz közösség által támogatott mezőgazdaság) és megfigyelte, hogy a hetente érkező friss gyümölcsök és zöldségek miként terelik jobb irányba fia igencsak rossz étkezési szokásait. Amikor az ötéves kisfiú a szeme láttára utasított vissza egy szelet születésnapi tortát azért, hogy helyette egy adag friss, illatozó áfonyát ehessen, Lisának hirtelen bevillant valami

Jól tudta, hogy egy ötéves gyerektől minimum szokatlan (ám annál jelentőségteljesebb) a döntés, és belegondolt, hogy milyen hatása lenne annak, ha a környék valamennyi aprótalpúja rendszeresen friss, vitamindús alapanyagokhoz jutna. Főleg úgy, hogy ezek a termékek teljesen ingyen lennének.

Lisa a Brighter Bites csomagokkal. Fotó: civileats.com
Lisa a Brighter Bites csomagokkal. Fotó: civileats.com

Úgy érezte, tennie kell azért, hogy ezt a pozitív változást azok a szűkös körülmények között élő családok, közösségek is megtapasztalhassák, amelyek az úgynevezett “élelmiszer-sivatagokban”, vagyis olyan városrészekben, körzetekben élnek, ahol meglehetősen bonyolult friss zöldségekhez és gyümölcsökhöz jutni, és ha sikerül is, a választék erősen korlátozott.

Mivel a táplálkozással, tápanyagokkal, egészségmegőrzéssel kapcsolatos felvilágosítás ezeken a területeken szintén nem megfelelő (vagy leginkább hiányzik), Lisa elhatározta, hogy a helyi termelők portékáit úgy juttatja majd el az iskolákba, hogy közben fontos ismereteket, tudnivalókat is mellékel hozzájuk.

Founder Lisa Helfman handing out produce at Johnson Elementary in northeast Houston. Fotó: Max Burkhalter - //www.houstoniamag.com/
Lisa Helfman a Johnson általános iskolában Északkelet-Houstonban. Fotó: Max Burkhalter – http://www.houstoniamag.com/

A texasi Brighter Bites non-profit szervezet az alacsony jövedelmű családokat segíti abban, hogy azok több gyümölcsöt és zöldséget fogyasszanak. Eddig 3,6 millió kilogrammnyi friss alapanyagot osztottak ki több mint 20,000 családnak körülbelül 90 helyszínen, akiknek közel 74%-a arról számolt be, hogy az életmódváltás tartós maradt.

Wendy Estrada-Perez nem kóstolta a fodros kelt addig, amíg nem kapott egy zacskónyi friss gyümölcsöt és zöldséget lánya iskolájában. Elmondása szerint a leveles zöldség  ma már családja mindennapi étrendjének része. A kiviről szintén azt gondolta, hogy gyermeke minden bizonnyal visszautasítja majd, de amikor a Brighter Bites-on keresztül hozzájutottak, a lánya imádta. És ez nem az egyetlen hasonló eset – olvasható egy, a szervezetről szóló cikkben.

A Brighter Bites közvetlenül a családokhoz szállítja a friss gyümölcsöket és zöldségeket, miközben azt is megtanítja nekik, hogyan használják fel azokat és válasszanak más típusú “gyorsételeket”. Szórakoztatóvá és ingyenessé teszi az egészséges ételek fogyasztását.

Hogyan is kezdődött?

Liza úgy döntött, hogy a CSA-s tapasztalatait és kapcsolati hálóját felhasználva fogja segíteni a környezetében élő, hátrányos helyzetű szülőket abban, hogy gyermekeik étkezési szokásait jobb irányba tereljék. A 2012-2013-as tanévben egy houstoni iskolában el is indította első kezdeményezését, amelynek keretében 8 héten keresztül 150 negyedikes diák családjának osztottak ki heti rendszerességgel zöldséget és gyümölcsöt, természetesen ingyen.

A program fő beszállítója a houstoni élelmiszerbank (Houston Food Bank) lett, amely már hosszú ideje a helyi szupermarketek és termelők el nem adott élelmiszereit gyűjti össze, és kezdetben 50-60 adagnyi friss terméket biztosított hetente, ami egy négytagú család napi két étkezéséhez volt elegendő. Az egyes szállítmányok 8-10 különféle gyümölcsöt és zöldséget tartalmaztak.

Brighter Bites. Fotó: Facebook.com/brighterbites
Brighter Bites. Fotó: Facebook.com/brighterbites

Lisa azonban a kezdetektől fogva többet szeretett volna adni a családoknak, mint egy-egy megtöltött papírzacskót. Ahogy mondja, “sokakat frusztrálhat, ha hirtelen ellátják őket mindenfajta romlandó áruval, amelyeket nem tudnak megfelelően elkészíteni vagy korábban nem voltak hajlandóak megkóstolni”.

A termékeket ehelyett tudatos, előrelátó módon juttatta el a programban részt vevő családokhoz: receptkártyákat helyezett el a csomagokban a kevésbé ismert alapanyagok felhasználásához és igyekezett minél ünnepélyesebb hangulatot varázsolni a kiosztásukhoz, például azzal, hogy az adott hétre kiválasztott egyik receptből kóstolófalatkákat kínált az átvételi pontokon.

Annak érdekében pedig, hogy a szülőket még jobban bevonják a kezdeményezésbe, a Brighter Bites arra kérte őket, hogy hétről hétre ők is segítsenek a csomagok elkészítésében és kiosztásában.

A résztvevő szülőket ingyenes, angol és spanyol nyelvű, táplálkozási és ételkészítési alapelveket, technikákat bemutató tájékoztatókkal látták el, amelyeket úgy készítettek el, hogy azokat a harmadik osztályos tanulók is könnyedén megértsék. 

Lisa a kezdetektől fogva egy tanulmányban is rögzíteni is szerette volna a program hatására a résztvevők életében bekövetkezett változásokat. Ezért összefogott a Texasi Egyetem Közegészségügyi Karának járványügyi professzorával, egyben a Brighter Bites társalapítójával, Dr. Shreela Sharma-val, aki szakértelmével segített megtervezni a programot és tanulmányokat készíteni arról, hogy az hosszú távon valóban hozzájárul-e a családok étkezési szokásainak jobb irányba történő megváltozásához.

A 2012-13-as kísérleti projekt bizakodásra adott okot. Egy, a The Journal of Primary Prevention hasábjain közzétett tanulmány szerint

a családok 96 százaléka nyilatkozott úgy, hogy minden héten elfogyasztottak valamennyi ételt (vagy azok nagy részét). Az étkezési szokásaikban is változást tapasztaltak, így például arról számoltak be, hogy kevesebbet ettek a televízió előtt, csökkentették a cukrozott üdítőitalok fogyasztását, ezzel párhuzamosan pedig növelték a közös vacsorák számát, míg a gyerekek egyre többször kértek gyümölcsöt és zöldséget nassolnivalóként.

Állítólag még az is előfordult, hogy a gyerekek kevesebb maradékot hagytak az iskolai menzán a tányérjukon, mert otthon azt látták, hogy az ételt nem szabad kidobni. Mindemellett, a szülők átlagban körülbelül 34 dollárt spóroltak meg hetente a bevásárlások során.

A kulisszák mögött. Fotó: Facebook.com/brighterbites
A kulisszák mögött. Fotó: Facebook.com/brighterbites

A fenti adatokkal “felfegyverkezve” Lisa ezután gőzerővel hozzálátott ahhoz, hogy programja kiszélesítéséhez pénzügyi segítséget szerezzen. Az illetékes texasi mezőgazdasági hatóságot rögtön a legfőbb támogatóik között tudhatta – 2013-ban közel 330 millió, 2015-ben pedig újabb 137 millió forintnak megfelelő pénzügyi támogatásban részesültek. 

Az Egyesült Államok Mezőgazdasági Minisztériumát (USDA) is nagyon gyorsan sikerült meggyőznie, a hivatal a SNAP program keretében először több, mint 40 millió forintnak megfelelő összeggel támogatta a szervezetet, hogy az egyszerre három texas-i városban (Houston, Dallas és Austin) is kifejthesse tevékenységét, tavaly szeptemberben pedig további  658 millió forintnak megfelelő összeggel járult hozzá a Brighter Bites működéséhez.

Brighter Bites egy díjátadón. Fotó: Facebook.com/brighterbites
Brighter Bites egy díjátadón idén szeptemberben. Fotó: Facebook.com/brighterbites

A legjelentősebb együttműködést talán mégis a Sysco-val, Észak-Amerika legnagyobb élelmiszerforgalmazó cégével kötötték, amelynek köszönhetően nemcsak, hogy Texas határait lépték  át missziójukkal, de sikerült a kevésbé vonzó gyümölcsök és zöldségek tömeges szemétben landolásának is elejét venniük. A Sysco a hálózatában lévő termelők el nem adott termékeit kamionjaival a texasi élelmiszerbankokhoz szállítja, ahonnan speciális megjelölést kapva kerülnek a Brighter Bites átvételi pontjaihoz.

A kulisszák mögött. Fotó: Facebook.com/brighterbites
A kulisszák mögött. Fotó: Facebook.com/brighterbites

A szervezet profilja és tevékenységének hatása azonban még ennél is tovább mutathat. Lisáék nemrégiben fejeztek be egy 760, a Brighter Bites programban részt vevő család két éven át tartó bevonásával készített tanulmányt, amelyben többek között azt is megállapították, hogy ezen családok 74 százaléka azt követően is ugyanolyan mértékben vásárolt és fogyasztott egészséges ételeket, hogy a programban való részvételük véget ért. Lisa egyik célja éppen ez volt a program elindításával.

Estrada-Perez, például úgy nyilatkozott, hogy az egészséges alapanyagok gyakoribb és nagyobb mértékű fogyasztása hozzájárult családja egészségének javításához: a gyermekei krónikus székrekedése megszűnt és az ő vérkeringése is javult. “A Brighter Bites Isten ajándéka volt.” – fogalmazott. “Részt vettünk benne, megváltoztatta a szokásainkat és továbbra is egészségesen táplálkozunk.”

Brighter Bites. Fotó: Facebook.com/brighterbites
Brighter Bites. Fotó: Facebook.com/brighterbites

Az új Sysco-együttműködésnek és az állami szervek támogatásának hála a Brighter Bites komoly növekedésnek indult, Lisa azonban mégsem akarja kockáztatni a program sikerét a túl gyors terjeszkedéssel. “Minden egyes városnak megfelelő kifutási időt kell adnunk.” – mondja. Azonban tekintettel arra, hogy a Brighter Bites mindhárom érintett texasi városban roppant kiegyensúlyozott működést mutat, Lisa szerint elérhető közelségbe került, hogy ezeket a mutatókat más államokban is biztosítani tudják.

“Ez csak a kezdet.” – szögezi le Lisa. “Úgy érzem, megállíthatatlanok vagyunk.”

Brighter Bites. Fotó: Facebook.com/brighterbites
Brighter Bites. Fotó: Facebook.com/brighterbites

(Forrás: http://civileats.com/2016/07/18/how-a-texas-nonprofit-is-bringing-fresh-produce-to-low-income-families/)

Ajánlott videó

Olvasói sztorik